1. دقیقاً هدفتان را مشخص کنید

وقتی هدف مشخصی در کاری نداشته باشید، مسلماً مسیرتان هم نامشخص خواهد بود. فردی که بدون راهنما و برای اولین بار به سفری می‌رود را تصور کنید. چگونه می‌تواند مقصد خود را مشخص کند؟ یا کس دیگری که بدون قطب نما و در بیابانی ناشناس می‌خواهد قبله را بداند. این دو نفر چگونه می‌توانند به خواسته خود برسند؟ بسیار سخت و تقریباً غیر ممکن.

هدف ها هم برای ما نقش راهنما و قطب نما را مشخص می‌کنند. وقتی بدون هدف در تحصیل (که می‌تواند همان تعریف شما از موفقیت تحصیلی باشد) به دنبال پیروزی و موفقیتی هستید، انتظار این را نداشته باشید که بتوانید به آن برسید! چون قطعاً نمی‌توانید. پس خواسته و هدف خود را از جایی که می‌خواید به آن برسید، دقیقاً مشخص کنید…

 

2. موفقیت تحصیلی با قانون جذب

تا کنون راجع به قانون جذب چیزی شنیدید؟ قانونی که معمولاً باعث رسیدن ما به آرزوها و اهدافمان می‌شود. چگونه؟

دقت کردید وقتی درباره موضوعی زیاد صحبت می‌کنیم، به چیزی فکر می‌کنیم و یا اتفاقی را تجسم می‌کنیم، آن اتفاق بعد از مدتی برای ما می‌اُفتد؟

این همان قانون جذب است. همان طور که قانون جاذبه زمین با وارد کردن نیرویی به طرف جسم، آن را به سمت خودش می‌کشد، قانون جذب هم که همان فکر کردن و گذاشتن تمرکزمان روی موضوعی است، به کائنات این خبر را می‌دهد که من به افتادن این اتفاق نیاز دارم و باید به آن چیزی که می‌خواهم برسم.

پس وقتی به هدف و موفقیتی که می‌خواهیم برسیم زیاد فکر کنیم و آن را تصور کنیم، ناخودآگاه کائنات را وادار می‌کنیم که هدفمان را برایمان دست یافتنی کنند و در نهایت، به آن می‌رسیم.

پس این قانون می‌تواند به ما در موفقیت تحصیلی کمک بسیار زیاد و شایانی بکند.

 

3. جملات انگیزشی تحصیلی

یکی از بهترین راه ها برای رسیدن به موفقیت در هرکاری، انگیزه دادن به خود است. و دقیقاً بهترین راه برای انگیزه دادن هم خواندن جملات انگیزشی در رابطه با آن موضوع است. در ادامه چند مورد از بهترین جملات برای موفقیت تحصیلی را برای شما بیان شده است.

  • موفقیت، توانایی رفتن از شکستی به شکست دیگر بدون از دست دادن شور و انگیزه است. (چرچیل)
  • تلاش نکنید انسان موفقی باشید، بلکه برای با ارزش شدن تلاش کنید. (آلبرت انیشتین)
  • شانس، نام دیگر پایداری در هدف است. (رالف والدو امرسون)
  • می‌توانم شکست را بپذیرم، اما تلاش نکردن را هرگز! (مایکل جردن)
  • پشتکار یعنی مواجه شدن با ترس ها بدون اینکه تسلیم شوید.

 

4. به خودتان باور پیدا کنید

وقتی به خودت باور داشته باشی و قبول کنی که می‌توانی هر کاری را که بخواهی انجام دهی، پس قطعاً می‌توانی. دور من نمی‌توانم ها را هم خط بکش. چون مانع موفقیت تو می‌شوند.

چه جالب! دقیقاً مثل قانون جذب! بله قانون جذب و قدرت باور به خود، دو موضوع مربوط به هم هستند. با این تفاوت که با قانون جذب، به کائنات اعلام می‌کنی که می‌خواهی به موفقیت برسی، و در قدرت باور به خود، به خودت موفقیت را دیکته می‌کنی. شک نکن هیچ موفقیتی در انتظارت نخواهد بود اگر بگویی: من نمی‌توانم…

 

5. صبر کنید، ساده ترین راه این است!

دیدید افرادی را که بسیار عجول هستند و می‌خواهند تا دست به کاری زدند، طعم شیرین موفقیت را درآن بچشند؟ مگر اصلاً همچین چیزی وجود دارد؟

از قدیم به ما گفته اند که: گر صبر کنی ز غوره حلوا سازند! بدون صبر و تحمل شک نکنید که به موفقیتی نخواهید رسید. چون صبر، یکی از ویژگی های اصلی افراد موفق است. اگر این خصوصیت را در وجود خود ندارید، که پیشنهاد می‌کنم همین الآن به دنبال راهی باشید تا آن را به وجود بیاورید وگرنه ممکن است در آینده نتوانید اتفاقات خوبی را برای خودتان رقم بزنید.

وقتی شما تلاشتان را با تمام قوا انجام می‌دهید، دیگر کاری نمی‌توانید بکنید. باید منتظر باشید و با همان توان ادامه دهید تا به موفقیت شیرینتان دست پیدا کنید.

 

6. پشتکار و اراده، نکته ای کاملاً تکراری!

دقت کردید هرجا که می‌خواهیم مهارتی را یاد بگیریم، و یا به هدفی برسیم، بهمان می‌گویند تلاش کن و پشتکار داشته باش تا به هدفت برسی.

بهتان حق می‌دهم که از جمله کلیشه ای بالا خسته شده باشید. اما باور کنید اولین قدم برای رقم خوردن اتفاقی، پشتکار و اراده و تلاش است. تا تصمیم نگیرید و روی آن مصمم نباشید، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. درست است این نکته تکراری بود، اما مهم ترین راه را که نمی‌توان از مطلب حذف کرد! می‌توان؟؟؟

 

7. استرستان را کنترل کنید

یکی از بزرگترین اشتباهات دانش آموزان، این است که معمولاًشب امتحان یا حتی در خود زمان امتحان استرس زیادی می‌گیرند. همین استرس زیاد، اصولاً باعث خراب شدن امتحاناتشان می‌شود و یکی از عوامل اصلی پیشرفت نکردن در درس و مدرسه است.

البته این استرس تا حدی طبیعی است. اما فقط تا حدی! بعضی از افراد بیش از حد استرس و اضطراب بر آن ها چیره می‌شود و نمی‌گذارد در درسشان پیشرفتی داشته باشند. تا زمانی که شما مدیریت استرس را یاد نگیرید، پیشرفت تحصیلی هم در انتظارتان نخواهد بود…

 

8. برنامه ریزی درسی مناسبی داشته باشید

قطعاً یکی از اصلی ترین راه های رسیدن به موفقیت در هر زمینه ای، داشتن برنامه ریزی اصولی و مناسب است. البته ممکن است برنامه هر کس با فرد دیگر متفاوت باشد و نتوان یک نوع برنامه ریزی را برای همه پیشنهاد داد.

اما بهترین نوع برنامه ریزی، روزانه است. البته به شرطی که یک سری اصول در آن رعایت شود.

مثلاً یک برنامه ریزی روزانه اصولی باید:

  • نوشته شود
  • تمام کارها در آن مورد بررسی قرار بگیرد
  • دارای زمان استراحت کافی باشد
  • خیلی سخت نباشد
  • انعطاف پذیر باشد
  • و کلی شرایط دیگر داشته باشد تا بتوان با استفاده از آن به موفقیت رسید.

 

منبع: 

www.mostafaee.com