نوشته شده در 2 مرداد 1401، ساعت 12:05

تمرینات پیشنهادی برای افزایش دقّت و تمرکز دانش‌آموزان

تمرینات پیشنهادی برای افزایش دقّت و تمرکز دانش‌آموزان
خلاصه مطلب

تمرینات پیشنهادی برای افزایش دقّت و تمرکز دانش‌آموزان

تمرينات پيشنهادي براي افزايش دقّت و تمرکز حواسّ دانش‌آموزان

(ويژه‌ي مادرها، پدرها، معلّمان و پشتيبان‌ها)

1) از دانش‌آموز بخواهيد تصاوير ناقص را کامل کند.

2) به دانش‌آموز دو تصوير مشابه (که فقط در برخي جزييات با هم متفاوت هستند) نشان دهيد و از او بخواهيد تفاوت آن‌ها را بگويد.

3) از دانش‌آموز بخواهيد با استفاده از نقشه، محل‌هايي را که از او مي‌پرسيد، به شما نشان دهد.

4) از دانش‌آموز بخواهيد جملات ناقص را به دلخواه خود کامل کند. مثال: من ديروز ...  .

5) بريدن شکل‌هاي مختلف و چسباندن تصاوير توسّط دانش‌آموز

6) چند وسيله‌ي کمک آموزشي و ... را به کلاس بياوريد و به دانش‌آموزان نشان دهيد؛ سپس از دانش‌آموزي که بي‌دقّت است، بخواهيد تا چشمانش را ببندد و اشياء را لمس کند و نام اشياء را به شما بگويد.

7) افزايش دقّت و تمرکز با گوش دادن به صداهاي مختلف و يادداشت کردن آن‌ها توسّط معلّم روي تابلو

8) استفاده از مجموعه‌ي «بشنو و پيدا کن» جهت تقويت حافظه‌ي شنيداري، افزايش دقّت

9) استفاده از اعصاب‌سنج: پرورش دقّت و توجّه، هماهنگي چشم و دست

10) استفاده از ميني بسکتبال، تقويت دقّت و هماهنگي چشم و دست

11) استفاده از «دارت»، جهت هماهنگي چشم و دست و دقّت

12) چند تصوير به دانش‌آموز نشان دهيد و سپس آن‌ها را پنهان کنيد و از دانش‌آموز بخواهيد به شما بگويد چه ديده است؟

13) کلماتي را از متن دروس تهيّه کرده و از دانش‌آموز بخواهيد براي آن‌ها تشديد و يا سرکِش و ... بگذارد.

14) متني را تهيّه کنيد و نقطه‌هاي کلمات آن را برداريد و از دانش‌آموز بخواهيد نقطه‌ها را بگذارد. اين کار را هم روي تخته‌ي کلاس مي‌توانيد انجام دهيد و هم به‌صورت تايپ شده مي‌توانيد در اختيار دانش‌آموزان قرار دهيد.

15) از دانش‌آموز بخواهيد جملات در هم ريخته را مرتّب کند.

16) از دانش‌آموز بخواهيد کلماتي را که بيان مي‌کنيد، بعد از شما تکرار کند. مثال: خانه- ميز- لباس (مثال عددي: 6-8-9)

سپس کلمات را کم‌کم به 7 کلمه و يا 7 عدد برسانيد. (جهت تقويت دقّت و حافظه)

17) نوشتن صداهاي اوّل و يا آخر کلمات و جمله‌سازي با آن‌ها. مثال: آب صداي آخر آن (ب) است و دانش‌آموز ميبايستي مثلاً بنويسد (بار) و سپس با آن جمله بسازد.

18) چند تصوير را به‌صورت مرتّب روي ميز بچينيد و سپس از دانش‌آموز بخواهيد با دقّت به آن‌ها نگاه کند و چشمانش را ببندد؛ سپس جاي يک و يا دو تصوير را عوض کنيد تا دانش‌آموز به شما بگويد جاي کدام تصاوير عوض شده است.

19) از دانش‌آموز بخواهيد نام اشياء داخل کلاس، نام مدير و معاون مدرسه، نام چند نفر از دوستان، آدرس و تلفن منزل، شماره تلفن همراه پدر دانش آموز، و ... را براي شما بنويسد.

20) تصويري را به دانش‌آموز نشان دهيد و سپس آن را پنهان کنيد. دانش‌آموز ميبايستي جزييات تصوير را براي شما بگويد.

21) کلماتي را به دانش‌آموز دهيد و از او بخواهيد حداقل 3 جمله براي آن بنويسد.

22) شمارش معکوس توسّط دانش‌آموزان و يا برعکس حرف زدن، مثل: اين زنگ علوم داريم = داريم علوم زنگ اين

23) زماني که تمرکز دارند، آن‌ها را تشويق کنيد.

24) چند جمله روي تابلو بنويسيد و يک کلمه‌ي اضافه هم در آن بنويسيد و از دانش‌آموزان بخواهيد که کلمه‌ي اضافي را پيدا کنند؛ مانند: زنگ بعد روز رياضي داريم کلمه‌ي اضافي (روز) است.

25) خلاصه‌نويسي و تعريف مطلب و يا داستان توسّط دانش‌آموز

26) محرّک‌هاي محيطي که باعث حواس‌پرتي شما مي‌شوند را حذف کنيد. مانند بستن پنجره و درب کلاس و ...

 

بازنويسي: نغمه پويان‌جم

منبع: کتاب «راهنماي اجراي ايده‌هاي معلّم» لئوناردو جي باسيل، آن اس سرناک- مترجم بهنوش شيخ» الاسلامي- انتشارات مدرّس

تمرینات پیشنهادی برای افزایش دقّت و تمرکز دانش‌آموزان

ویراستار مدرسه
2 مرداد 1401، ساعت 12:05۲۰ دقیقه مطالعه
تمرینات پیشنهادی برای افزایش دقّت و تمرکز دانش‌آموزان
خلاصه مطلب

تمرینات پیشنهادی برای افزایش دقّت و تمرکز دانش‌آموزان

تمرينات پيشنهادي براي افزايش دقّت و تمرکز حواسّ دانش‌آموزان

(ويژه‌ي مادرها، پدرها، معلّمان و پشتيبان‌ها)

1) از دانش‌آموز بخواهيد تصاوير ناقص را کامل کند.

2) به دانش‌آموز دو تصوير مشابه (که فقط در برخي جزييات با هم متفاوت هستند) نشان دهيد و از او بخواهيد تفاوت آن‌ها را بگويد.

3) از دانش‌آموز بخواهيد با استفاده از نقشه، محل‌هايي را که از او مي‌پرسيد، به شما نشان دهد.

4) از دانش‌آموز بخواهيد جملات ناقص را به دلخواه خود کامل کند. مثال: من ديروز ...  .

5) بريدن شکل‌هاي مختلف و چسباندن تصاوير توسّط دانش‌آموز

6) چند وسيله‌ي کمک آموزشي و ... را به کلاس بياوريد و به دانش‌آموزان نشان دهيد؛ سپس از دانش‌آموزي که بي‌دقّت است، بخواهيد تا چشمانش را ببندد و اشياء را لمس کند و نام اشياء را به شما بگويد.

7) افزايش دقّت و تمرکز با گوش دادن به صداهاي مختلف و يادداشت کردن آن‌ها توسّط معلّم روي تابلو

8) استفاده از مجموعه‌ي «بشنو و پيدا کن» جهت تقويت حافظه‌ي شنيداري، افزايش دقّت

9) استفاده از اعصاب‌سنج: پرورش دقّت و توجّه، هماهنگي چشم و دست

10) استفاده از ميني بسکتبال، تقويت دقّت و هماهنگي چشم و دست

11) استفاده از «دارت»، جهت هماهنگي چشم و دست و دقّت

12) چند تصوير به دانش‌آموز نشان دهيد و سپس آن‌ها را پنهان کنيد و از دانش‌آموز بخواهيد به شما بگويد چه ديده است؟

13) کلماتي را از متن دروس تهيّه کرده و از دانش‌آموز بخواهيد براي آن‌ها تشديد و يا سرکِش و ... بگذارد.

14) متني را تهيّه کنيد و نقطه‌هاي کلمات آن را برداريد و از دانش‌آموز بخواهيد نقطه‌ها را بگذارد. اين کار را هم روي تخته‌ي کلاس مي‌توانيد انجام دهيد و هم به‌صورت تايپ شده مي‌توانيد در اختيار دانش‌آموزان قرار دهيد.

15) از دانش‌آموز بخواهيد جملات در هم ريخته را مرتّب کند.

16) از دانش‌آموز بخواهيد کلماتي را که بيان مي‌کنيد، بعد از شما تکرار کند. مثال: خانه- ميز- لباس (مثال عددي: 6-8-9)

سپس کلمات را کم‌کم به 7 کلمه و يا 7 عدد برسانيد. (جهت تقويت دقّت و حافظه)

17) نوشتن صداهاي اوّل و يا آخر کلمات و جمله‌سازي با آن‌ها. مثال: آب صداي آخر آن (ب) است و دانش‌آموز ميبايستي مثلاً بنويسد (بار) و سپس با آن جمله بسازد.

18) چند تصوير را به‌صورت مرتّب روي ميز بچينيد و سپس از دانش‌آموز بخواهيد با دقّت به آن‌ها نگاه کند و چشمانش را ببندد؛ سپس جاي يک و يا دو تصوير را عوض کنيد تا دانش‌آموز به شما بگويد جاي کدام تصاوير عوض شده است.

19) از دانش‌آموز بخواهيد نام اشياء داخل کلاس، نام مدير و معاون مدرسه، نام چند نفر از دوستان، آدرس و تلفن منزل، شماره تلفن همراه پدر دانش آموز، و ... را براي شما بنويسد.

20) تصويري را به دانش‌آموز نشان دهيد و سپس آن را پنهان کنيد. دانش‌آموز ميبايستي جزييات تصوير را براي شما بگويد.

21) کلماتي را به دانش‌آموز دهيد و از او بخواهيد حداقل 3 جمله براي آن بنويسد.

22) شمارش معکوس توسّط دانش‌آموزان و يا برعکس حرف زدن، مثل: اين زنگ علوم داريم = داريم علوم زنگ اين

23) زماني که تمرکز دارند، آن‌ها را تشويق کنيد.

24) چند جمله روي تابلو بنويسيد و يک کلمه‌ي اضافه هم در آن بنويسيد و از دانش‌آموزان بخواهيد که کلمه‌ي اضافي را پيدا کنند؛ مانند: زنگ بعد روز رياضي داريم کلمه‌ي اضافي (روز) است.

25) خلاصه‌نويسي و تعريف مطلب و يا داستان توسّط دانش‌آموز

26) محرّک‌هاي محيطي که باعث حواس‌پرتي شما مي‌شوند را حذف کنيد. مانند بستن پنجره و درب کلاس و ...

 

بازنويسي: نغمه پويان‌جم

منبع: کتاب «راهنماي اجراي ايده‌هاي معلّم» لئوناردو جي باسيل، آن اس سرناک- مترجم بهنوش شيخ» الاسلامي- انتشارات مدرّس

gallery image
gallery image

دبیرستان غیردولتی راضیه(متوسطه دوم)

اكنون كه نوجوان ما وارد مرحله اي جديد و سرنوشت ساز در زندگي خود شده است، بر ما فرض است كه وي را ياري دهيم تا بتواند راهي را كه در پيش رو دارد روشن تر ببيند و بتواند گام هاي خود را محكم تر بردارد و بر مبناي حسي از تعادل، نشاط و اعتماد به نفس به تحصيلات خويش ادامه داده و در هنگامه تلاطم هاي جواني كه آميزه اي از انواع رفتارها در رويارويي با خانواده، دوستان و ساير افراد جامعه هست، تا حد ممكن داراي بهترين تصمصم گيري ها و بهترين روش ها براي رسيدن به آينده اي درخشان باشد.تلاش ما بر اين است كه با استفاده از تجربه ساليان متمادي كه چراغ راه ما بوده است، اين راه را بر وي هموار نماييم.بديهي است كه تجربه ما به ما آموخته است كه تعليم مباحث علمي به تنهايي نميتواند مفيد باشد و آماده كردن نوجوان در رويارويي با بحران هاي زندگي و تعليم برخي مهارت هاي زندگي،ميتواند به وي كمك كند تا با بهره گيري از تفكر صحيح و منطقي، خود را از آسيب هاي جدي زندگي برهاند.

هدف مجتمع آموزشي راضيه ، تربيت و تحويل نوجواناني با خصوصيات ذيل به جامعه ي كنوني است:

*اول از همه نوجوانان اخلاق مدار كه در همه حال بر اصول اخلاقي و اسلامي پايبند باشند.

*ارتقاء سطح علمي دانش آموزان و نهادينه كردن باور فراگيري علم بخاطر علم.

*درس خواندن با اشتياق و انگيزه بالا.

*خلاق و كار آفرين بودن.

تماس با ما

  • کرج،مهرویلا،میدان معلم،جنب قنادی سولماز
  • 026-33509278
  • dabirestan.razie@yahoo.com
شبکه های اجتماعی
توسعه داده شده توسط جوانان خلاق و پویایشرکت دانش‌بنیان زیرساخت فناوری خلاق فرتاک آموزش
کلیه حقوق مادی و معنوی برایکلاسهمحفوظ هست